Zaburzenia snu u dzieci
- Katarzyna Rogala
- 1 sty 2024
- 1 minut(y) czytania
Zaburzenia snu występują u blisko 50 % młodych pacjentów. Mogą one mieć charakter pierwotny lub powstawać wtórnie do innych schorzeń. W poszukiwaniu przyczyn uwzględnia się podłoże somatyczne, neurologiczne i psychiczne. Zaburzenia snu u dzieci mogą być efektem niepożądanym farmakoterapii czy pozamedycznego używania substancji psychoaktywnych, bądź też wynikać ze złej higieny snu i nieprawidłowych nawyków związanych z zasypianiem. W przypadku małych dzieci często powodem bywają nierealistyczne oczekiwania rodziców w kwestii jak ma wyglądać i ile trwać sen ich dziecka.
Rodzice dziecka z zaburzeniami snu zgłaszają najczęściej trzy typy objawów - problemy z zasypianiem, wybudzenia w nocy lub utrzymującą się senność w trakcie dnia. W zależności od wieku dziecka mogą pojawić się różne zaburzenia snu.

Okres życia | Zaburzenia snu |
0-1 mies. ż. | rozbieżności pomiędzy rozwojowym wzorcem snu a oczekiwaniami rodziców , choroby somatyczne – refluks, alergie, trudności w usypianiu dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi |
2-12 mies. ż. | bezsenność uwarunkowana behawioralnie, jaktacje – rytmiczne ruchy głową przy zasypianiu, niepokój związany z ząbkowaniem, skok w rozwoju motorycznym – dziecko nie może się wyciszyć |
2 -3 r. ż. | bezsenność uwarunkowana behawioralnie, jaktacje |
3-5 r. ż. | parasomnie NREM -lęki nocne, lunatykowanie, bezsenność uwarunkowana behawioralnie, zła higiena snu, zaburzenia oddychania w czasie snu – przerost migdałka, infekcje |
6-11 r. ż | zaburzenia lękowe, koszmary senne, parasomnie NREM, zaburzenia oddychania w czasie snu, bezsenność uwarunkowana behawioralnie, nieprawidłowa higiena snu |
12-18 r. ż | nieprawidłowa higiena snu, zespół opóźnionej fazy snu, zespół niespokojnych nóg, narkolepsja, bezsenność psychofizjologiczna bezsenność uwarunkowana behawioralnie |
Zaburzenia behawioralne objawiają się nieumiejętnością dziecka zasypiania bez towarzyszących specjalnych, wyuczonych przez rodziców warunków np. karmienia, bujania itp. U starszych dzieci mogą przejawiać się utrwalonym buntem, odmową pójścia spać odpowiednim do tego czasie. U nastolatków przybierają one postać lęku dotyczącego niemożności zaśnięcia, utrzymania snu i konsekwencji z tego wynikających – spóźnię się do szkoły. Te zaburzenia są często poprzedzone czynnikiem spustowym – np. stresująca sytuacja, która po raz pierwszy utrudnia zaśnięcie.
Zasady higieny snu |
Zaplanowanie rytuałów przed snem i przestrzeganie ich regularnie 30 -45 min przed położeniem do snu |
Stały rytm posiłków i drzemek (małe dzieci), stała godzina kładzenia się do snu i wstania rano (starsze dzieci) |
Zasypianie z przytulanką, stałe miejsce snu, łóżko nie jest miejscem zabawy ani formą kary |
Nie usypianie dziecka przy pomocy karmienia, odkładanie dziecka do łóżeczka sennego ale nie śpiącego |
Wyciszające aktywności przed snem, cicha, wywietrzona, chłodna Ograniczenie w ciągu dnia produktów zawierających kofeinę i cukier |
Wieczorem naśladowanie zmierzchu, a ekspozycja na mocne światło rano |
Przerwa na ekrany LED minimum 45 min przed snem |
Comments